Näin huonosti mobiilimaksaminen toimii - Puhelinliittymat.fi

Näin huonosti mobiilimaksaminen toimii

16-06-2016

1 tähti2 tähteä3 tähteä4 tähteä5 tähteä (1 ääntä, keskiarvo: 5.00/5)
Loading...

Mobiilimaksamisesta on ennustettu tulevaisuuden maksutapaa jo vuosien ajan. Useat suomalaiset pankit tarjoavat jo nykyään mahdollisuutta maksaa kaupassa kännykällä. Helsingin Sanomat selvitti, miten hyvin mobiilimaksaminen toimii – ja ei ollut kovin vaikuttunut. Lue tästä lisää, mitä ongelmia mobiilimaksamiseen liittyy.

Mikä mobiilimaksaminen?

Mobiilimaksaminen on nimensä mukaisesti kännykällä tapahtuvaa maksamista. Mobiilimaksamisen pohjana on idea, että matkapuhelin on niin sanottu ”henkilökohtainen luotettu laite”. Lisäämällä kännykkään lähimaksusirulla varustetun kortin (kuten WIM-kortin) ja hyödyntämällä näppäimistöä tai sormenjäljentunnistinta puhelimesta voidaan tehdä standardien mukainen ja tietoturvallinen maksulaite.

Käytännössä maksamisen on tarkoitus onnistua pelkästään kännykkää vilauttamalla. Tällöin mukana ei tarvitsisi kantaa lompakkoa rahoineen tai edes muovikortteineen.

Palvelun käyttö edellyttää vaatii pankin myöntämän maksukortin, pankin oman maksusovelluksen ja joidenkin mobiilipalveluiden kohdalla Android-käyttöjärjestelmällä varustetun puhelimen (= suurin osa muista kuin Applen puhelimista).

Ikävä kyllä Helsingin Sanomien taannoisessa testissä maksaminen ei sujunut kovin näppärästi. Mobiilimaksaminen on selvästi teknologiana vielä lapsen kengissä.

Tällainen on OP:n Pivo

OP:n Pivo-maksupalvelun pitäisi toimia kaikissa isoimmissa kauppaketjuissa ja myös pienemmissä kaupoissa. Ongelmia kuitenkin on yhä monissa paikoissa, yllättävää kyllä testien mukaan etenkin isoissa kaupoissa.

OP:n Pivon pitäisi toimia Androidilla, iOS-järjestelmällä ja Windowsin puhelinkäyttöjärjestelmällä. Ikävä kyllä Pivoa voi käyttää maksukorttina vain OP:n asiakkaana. Käyttäjän tulee olla iältään vähintään 15-vuotias, kunhan hänellä vain on käytössään henkilökohtainen maksukortti ja verkkopankkitunnukset.

Tällainen on Nordea Pay

Myös Nordea Pay -maksujärjestelmän pitäisi teoriassa olla toiminnassa isojen kauppaketjujen kassoilla. Silti Nordeankaan palvelu ei selvinnyt Helsingin Sanomien testistä puhtain paperein. Nordea Payn käyttöliittymä on hieman monimutkaisempi kuin Pivon ja itse asiassa maksaminen kortilla on nopeampaa kuin mobiilimaksaminen Nordealla.

Nordea Pay on tällä hetkellä hyvin rajoittunut sovellus, sillä se toimii ainoastaan Android-käyttöjärjestelmällä. Windows-versiota ollaan suunnittelemassa, mutta ilmestymispäivä ei ole tiedossa. Maksusovellus on tarjolla ainoastaan Nordean yhdistelmäkorttien omistajille. Nordea Payn käyttö ei maksa mitään.

Ongelmat ja rajoitukset ovat sinällään hyväksyttäviä, sillä Nordea Pay on vasta beetatestivaiheessa.

Seuraavassa listaamme viisi mobiilimaksamiseen liittyvää käytännöllistä ongelmaa, joihin Helsingin Sanomien toimittaja törmäsi testatessaan Nordea Pay – ja OP Pivo -maksupalveluita.

Ongelma 1: Maksupääte ei lue korttia.

Testaajilla tuli vastaan useita tilanteita, joissa mobiilimaksupääte ei suostunut lukemaan korttia. Mahdollisia selityksiä näille ongelmille löytyy muutama:

  • Pivo-sovelluksessa pitää vierailla muutaman maksun välein. Tämä on tarkoituksellinen rajoite turvallisuuden lisäämiseksi tilanteissa, joissa kännykkä vaikkapa varastetaan.
  • Puhelin pitää viedä maksupäätteelle selkäpuoli edellä, koska maksusiru on sillä puolella kännykkää.
  • Ongelmia syntyy myös, jos puhelin viedään maksupäätteelle liian hitaasti. Jos näin tapahtuu, puhelin pitää pimentää avata uudelleen tunnistautumiskoodilla. Oikea tapa viedä puhelin maksupäätteelle on päättäväinen ja napakka.
  • Syyt voivat olla myös kassajärjestelmän ongelmissa.

Ongelma 2: Ruokaostoksia ei voi tehdä Citymarketissa.

Testaajilla oli ongelmia maksaa ruokaostoksiaan Citymarketissa. Tämä johtui siitä, ettei kaupan maksujärjestelmä suostunut käsittelemään yli 25 euron suuruisia kertaostoksia. Syksyyn mennessä isompienkin maksujen pitäisi onnistua ainakin isojen markettiketjujen ruokakaupoissa.

Ongelma 3: S-ryhmällä ja Keskolla on ongelmia pientenkin maksujen kanssa

Testejä tehdessä edes 25 euroa pienemmät maksut eivät onnistuneet S-ryhmän tai Keskon kaupoissa.

Ongelma 4: Maksupääte kaatuu

Toisinaan maksua testattaessa maksupääte kaatui. Tämä saattaa liittyä kauppojen kassajärjestelmien monimutkaisuuteen ja kyvyttömyyteen tehdä yhteistyötä mobiilimaksukortin kanssa. Helsingin Sanomien haastattelema asiantuntija ei osaa selittää, mistä maksupäätteiden kaatuminen johtuu.

Onko mobiilimaksamisella tulevaisuutta?

Mobiilimaksaminen tulee yleistymään vuoden 2016 aikana ja muutaman vuoden sisällä sen odotetaan Suomen kaltaisissa teknologian edelläkävijämaissa muuttuvan normaaliksi vaihtoehdoksi perinteisemmälle korttimaksamiselle. Käteisellä rahalla maksamisesta ollaan irrottautumassa monissa Euroopan maissa muutenkin. On mahdollista että parinkymmenen vuoden päästä käteistä ei enää liiemmin käytetä.

Maksujen siirtyminen sähköiseen muotoon on kuitenkin yksityisyyden kannalta ongelmallista, sillä sähköisiä maksusuorituksia voidaan vakoilla ja jäljittää. Kulutuskäyttäytymistä koskevia tietoja myymällä voidaan myös kohdistaa kuluttajalle räätälöityjä mainoksia. Myös hallitukset ja poliisi voivat olla kiinnostuneita kansalaistensa ostokäyttäytymisestä – mitä on ostettu ja missä maantieteellisessä sijainnissa.

Voi vain toivoa, ettei mobiilimaksamisesta tule ehdotonta normia. Käteinen raha on yhä yksilöllisen tietoturvan ja digitaalisten oikeuksien kannalta parempi vaihtoehto ja sen syrjäyttäminen tulisi heikentämään ihmisoikeuksien toteutumista.

Danske Bank MobilePay

Danske Bank MobilePay ei ollut mukana Helsingin Sanomien vertailussa, sillä testi tekovaiheessa vasta tuloillaan. Nyt MobilePay on kuitenkin vauhdissa ja niin Danske Bankin kuin muidenkin suomalaisten pankkien asiakkaat voivat ottaa sen käyttöönsä lataamalla MobilePay-sovelluksen ja rekisteröitymällä käyttäjiksi oman pankkinsa antamilla verkkopankkitunnuksilla.

MobilePayn käyttäminen on helppoa. Asioidessasi kaupoissa, jotka tukevat MobilePay-järjestelmää, voit yksinkertaisesti avata kännykän MobilePay-sovelluksen, pitää puhelinta maksupäätteen yllä ja vahvistaa maksusuoritus pyyhkäisemällä ilmoitusta puhelimen näytöllä.

MobilePayn käyttö on ainakin tällä hetkellä ilmaista. Sovellus toimii Androidilla, iOS-käyttöjärjestelmällä ja Windows Phone -käyttöjärjestelmällä.

Danske Bank MobilePay vaikuttaa paremmalta ja joustavammalta järjestelmältä kuin kilpailijansa, mutta jäämme odottamaan perusteellisempia vertailutietoja.

Lue lisää:
HS kokeili yleistyvää mobiilimaksamista (Helsingin Sanomat)

Näin huonosti mobiilimaksaminen toimii Arvio: 5/5. Yhteensä 1 arvostelua.

Moi!

Moimobiili.fi on uudenlainen puhelinoperaattori, joka haastaa perinteiset operaattorit joustavalla hinnoittelullaan.

Telia

Telian laajaan tuotevalikoimaan kuuluvat mm. puhelinliittymät, kiinteä- ja mobiililaajakaistat, sekä viihde- ja kanavapaketit.

Elisa

Elisan tarjontaan kuuluuvat laajakaista & TV-palvelut. Elisa tarjoaa puhelinliittymiä Saunalahti -nimen alla.

Saunalahti

Elisan kattavassa verkossa toimiva Saunalahti toimii itsenäisenä tele- ja internetoperaattorina.

DNA

DNA:lla on koko maan kattava matkapuhelinverkko ja parhaat 4G latausnopeudet.

Globetel

Yksinkertaiset ja kohtuullisesti hinnoitellut liittymät ratsastavat ensisijaisesti edullisilla ulkomaanpuheluilla.

Liittymätarjoukset ja vertailut

Puhelinliittymat.fi on puolueeton puhelinliittymä- ja mobiililaajakaistavertailu. Vertaa puhelinliittymät & mobiililaajakaistat ja tutustu Suomessa toimiviin puhelinoperaattoreihin.

Tietoa

Tietoa puhelimista, liittymistä ja laitteista.

Lue lisää »

Kiitokset vinkeistä! Vertailin nykyisen puhelinliittymän hintoja ja sain samaan hintaan toiselta operaattorilta mokkulan kaupan päälle! Puhelinlaskussa säästöä tuli yli 350€ vuodessa!

Mikko Salmi, Tampere

Moi!

Katso Moin ajankohtaiset liittymätarjoukset ja hyödynnä ajankohtaiset edut!

Lisää Moista »

Käyttämällä palvelua hyväksyt palvelun käyttöehdot. Käyttöehdot ja rekisteriseloste.